Proesten van het lachen in Casablanca

Donderdagavond 20.15 uur. Na een lekkere zelf gegaarde entrecote in kruidenboter bij Café Bern komen we aan in het Compagnietheater voor de voorstelling Ondertussen in Casablanca van Jeroen de Man door Het Nationale Theater en Toneelgroep Oostpool. Het is er lekker druk. “Schiet op, het is ongeplaceerd!” hoor ik iemand roepen naar een vriendin. Een andere vrouw is op zoek naar haar man “Wilfred, waar ben je?”, hoor ik van linksvoor. “Ik ben hier!”, klinkt er rechtsachter mij. Met z’n allen dringen we om de trap naar de grote zaal te bestijgen. Ik moet denken aan de Vaticaanse Musea in Rome, ook daar word je vanzelf door de menigte het museum door geleid. Al zou je het willen, je kunt niet eens stilstaan. Ook hier drijven we in een stroom langs de kaartcontrole. Gelukkig werken de ticketscanners goed mee en loopt alles op rolletjes. In de zaal heerst een goede sfeer, iedereen heeft er duidelijk zin in. Er worden opnames gemaakt voor het televisieprogramma Volle Zalen van Cornald Maas, dus er zit een cameraman op rij 4. Helaas zijn de lege stoelen rond de cameraman ‘gereserveerd’. Ik vind een plekje op rij 12, best een goede score voor het feit dat ik vrijwel achteraan de stroom moest aansluiten. De man naast mij zegt nog voor de voorstelling begint tegen zijn vrouw dat hij het nú al leuk vindt. Op het programma staat dat we een “liefdevolle en humoristische ode aan de ambacht van het toneelspelen” krijgen. Let the show begin!

En wat een show was het! Acteurskoppel Alfred Lohman (Hans Dagelet) en Lynn Fontaine (Jacqueline Blom) worden geïnterviewd over hun vak door Aurelia Vegelin van Claerbergen (Anniek Pheifer). Interviewscènes in de kleedkamer van Stadsschouwburg Amsterdam en het huis van het acteursechtpaar op het Sweelinckplein in Den Haag worden afgewisseld met situaties op andere plekken in de wereld; o.a Kinshasa en Aleppo. Hoewel de voorstelling met haar uitgelichte quote “de wereld brandt en wij spelen toneel” wel degelijk een serieuze ondertoon heeft, heeft de lach de overhand. Het is een superkomische en energieke performance met herkenbare typetjes en verrassende wendingen. De acteurs steken de draak met hun eigen vak en hun collega’s. In de zaal wordt veel en hard geproest van het lachen. Heerlijk!

Na afloop praten we na onder het genot van een Compagnie Blond biertje (speciaal voor het theater gebrouwen door Walhalla Craft Beer). We hebben het voornamelijk over de hilarische typetjes. Deze voorstelling is niet alleen fantastisch om naar de kijken, het moet ook een genot zijn om in deze voorstelling te mogen spelen.

Ondertussen in Casablanca is vanavond nog te zien in het Compagnietheater (koop hier tickets). Daarna vervolgen zij hun tournee naar o.a. Utrecht, Haarlem en Den Haag.

 

Credits

Foto’s: Kurt van der Elst

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *