Festivallen op TF en Fringe

door Erna en Laura

We hebben het druk op een doordeweekse donderdagavond! Het idee om in één avond vol in het Nederlands Theaterfestival (TF) én het Amsterdam Fringe Festival te duiken klonk ons als muziek in de oren. Het schema ziet er goed uit. De opening van Fringe in De Brakke Grond sluit precies aan op de opening van TF in de Stadsschouwburg. Daarna moeten we naar Bellevue voor een Fringevoorstelling en dan direct weer terug naar de Schouwburg voor De Warme Winkel op TF. Tijdens de opening van TF begint onze maag te rammelen. Met zweet op het voorhoofd spieken we naar ons schema. Hebben we wel tijd om te eten!? We panieken een beetje.

Op de opening van TF kent iedereen elkaar. Handen worden geschud, vakantieverhalen uitgewisseld. Ook wij zien veel bekenden en delen hier en daar glimlachen, zoenen en lieve knikjes uit. De theaterliefhebber is weer terug van zomerreces en heeft zich verzameld in de Grote Zaal van de Stadsschouwburg Amsterdam. Kurt van der Elst wordt bekend gemaakt als winnaar van de Theaterfotografie Prijs 2017 en de Nieuwe Theatermakersprijs – een fijn geldbedrag om jonge getalenteerde makers te ondersteunen – gaat naar Nineties Producties voor de voorstelling Untitled, 2017. Toneelschrijfster Lot Vekemans draagt haar ‘Staat van het Theater’ voor – haar visie over hoe het gesteld is met de huidige theaterwereld. Ze vertelt een spiritueel getint verhaal met de conclusie dat ‘we’ (zijnde theatermakers, acteurs, cultuurbeleidsmakers en -organisators) grote moed moeten tonen om zo de theaterwereld te redden van het feit dat het een speelbal is geworden van politieke en publieke wensen en opinies. Kunst moet gemaakt worden vanuit een intrinsieke motivatie en niet om veel likes te krijgen.

Laagdrempeliger is de opening van Fringe Festival. Vrolijke vrijwilligers in enorme vogelpakken verwelkomen ons. Fringe is een knotsgek festival waar iedereen – makers en bezoekers – zichzelf kan zijn. Fringe beweegt zich in de rafelranden van het TF. Daar zie je de beste theatervoorstellingen van afgelopen jaar. De crème de la crème van het Nederlands theater zeg maar. Op Fringe zie je juist werk van nieuw, jong en (nog) onbekend talent. Uit vele landen. Een ‘ode aan de theatrale gekte’ zoals ze het zelf noemen. Fringe heeft een open inschrijving, iedereen is er welkom. En die vrijheid en openheid merken we direct op hun opening. Met een Vlaams frietje in de ene hand en een gin tonic in de andere schuifelen we richting het podium waar Fringe Director Aukje Verhoog, geflankeerd door twee drag queens, het festival opent. Het voelt alsof we er staan met 100 van onze nieuwe vrienden (die we nog niet kennen). We hebben echter geen tijd om hier handen te schudden, of om bij te praten met Lisa (die aan het werk is op Fringe), want we racen weer door, terug de grachtengordel over om in Bellevue onze eerste Fringevoorstelling te gaan zien: Plastic van Booi Kluiving – en wat is die goed zeg!

 

Plasticsoep

Poëtisch, ritmisch, komisch en intelligent vertelt Booi Kluiving over onze weggooicultuur, over zijn pogingen om duurzaam te leven, de plasticsoep in de Grote Oceaan en over een haat-liefde verhouding tussen plastic en consument. Vijfentwintig minuten lang hangen we aan Boois lippen waarna het hele publiek hem terecht beloont met een staande ovatie. Als Booi van het podium loopt en het klappen wegebt roept iemand nog “echt goed hoor!”.

 

Afscheid van caféstoelen

Lopend naar de Stadsschouwburg praten we over plastic en onze weggooicultuur. Nog geen week geleden kwam ik dit YouTube kanaal tegen: Trash is for tossers – over Lauren Singer die al haar afval van de afgelopen vier jaar in één pot kan stoppen. Ongelofelijk! Ons lukt het net om ons wekelijkse plastic afval in een kleine zak te stoppen, en dan zijn we al trots. We hebben niet veel tijd om te reflecteren. Na een soepje en een salade die we in de Brasserie in tien minuten met smaak naar binnen werken, staan we voor de tweede keer vandaag in de Grote Zaal. Dit keer voor Requiem voor De Warme Winkel Speelt De Warme Winkel. De zaal is in spanning. Wat gaat De Warme Winkel doen? De voorstelling De Warme Winkel Speelt De Warme Winkel was een groot succes afgelopen seizoen. We hebben de voorstelling helaas gemist en zijn blij dat we nog een herkansing krijgen op het Theater Festival. De theatergroep maakte een voorstelling over plagiaat in het theater. In de voorstelling speelden ze integraal het magnum opus Café Müller van de Duitse choreografe Pina Bausch. Vlak voor de wereldpremière daarvan in Antwerpen afgelopen herfst kregen ze toestemming van de Pina Bausch stichting voor de uitvoering van het stuk in de reeds geplande tour. Maar het Theater Festival stond niet op deze tourlijst waardoor de groep geen toestemming kreeg om het stuk nogmaals uit te voeren. In deze eenmalige voorstelling wordt daarom afscheid genomen van De Warme Winkel Speelt De Warme Winkel. De acteurs vertellen ons het verhaal achter de voorstelling en waarom het stuk niet meer gespeeld kon worden. Filosofieën over auteursrecht, plagiaat, overtreffing volgen. Dit is eeuwenoud. Translatio, imitatio en aemulatio (het nog beter maken dan het originele stuk) zijn termen uit de Romeinse tijd en uit de Renaissance.

Maar dan worden de zwarte caféstoelen op het toneel verspreid en wordt… Café Müller ingezet! We zijn superblij verrast. Dan gaan we het toch zien! Wat een roekeloze rakkers. Na een kwartier moeten we echter met lede ogen aanzien dat de techniek het decor afbouwt. Oh jammer, het is dan toch heel snel afgelopen. Achter de hoge panelen staan grote machines. Het zijn shredders merken we al snel. Het hele decor gaat er doorheen. Onder oorverdovend geluid spelen en dansen de acteurs door, totdat om hen heen zelfs de stoelen naar de versnipperaar worden gebracht en ook de kostuums het moeten ontgelden. Deze prachtige voorstelling zal nooit meer gespeeld worden. Het publiek staat in een lange rij op weg naar het podium. Daar reiken de acteurs een stukje versnipperd decor uit. Het Requiem is volbracht.

 

credits
Uitgelichte afbeelding: campagnebeeld Fringe © Annelies Verhelst / Lot Vekemans op opening Theater Festival © Anna van Kooij
Foto Plastic: © Annelies Verhelst
Foto De Warme Winkel Speelt De Warme Winkel: © Kurt van der Elst

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *