Het bed van Emilia Galotti

Recept voor een snelle pasta

Als je snel en lekker wil koken, moet je niet bezig zijn met exacte hoeveelheden. Nee, gewoon uit de losse pols koken.

Pak een pan voor de pasta en een koekenpan. Zet water op voor de pasta. Bak spekjes uit (laag vuur met een beetje water erin – tegen vetspetters en de spekjes worden lekker krokant), snijd ui, knoflook en de groenten die je in huis hebt. Zodra de spekjes klaar zijn , bak je de ui in het vet. Zodra deze zacht is doe je de knoflook erbij met de hardste groenten, wat chilivlokken. Ondertussen kook je de pasta en in die kooktijd bak je de laatste groenten. Als laatste meng je de gekookte pasta, spek en groenten met wat slagroom of crème fraîche. Nog wat verse kruiden zoals peterselie erover en wat parmezaanse kaas. Snel klaar en lekker; een bord vol troosteten. Daarna kun je de stad in om naar het theater te gaan.

 

Het bed

Je bed, je eigen kleine wereld waarin niemand je stoort, waarin je mooie dromen hebt, waarin het goed bingewatchen of dikkeboekenlezen is, waarin je al je tranen van verdriet kunt storten, waarin ruzies worden bijgelegd. Het grote ronde draaiende bed in het toneelstuk Emilia Galotti is daar ook multifunctioneel ingezet. Er wordt op gesprongen, geluierd, geflirt en op gevochten. En uiteindelijk gaat er ook iemand op dood.

Het stuk is verrassend in vele aspecten. We zien acteurs met wit geschminkte gezichten zoals in de pruikentijd. Hun kleding is een mooi staaltje van vernuft, het is eigentijds en minimalistisch maar door een paar goudgele accenten en een snufje barok hier en daar waan je je toch een paar eeuwen terug in de tijd. Het decor is net zo eclectisch. Rode Panton Chairs en een vintage ladetafeltje. Alle spelers zijn op toneel, maar niet altijd op de voorgrond. Ze wachten geduldig achter een soort vliegengordijn.

Emilia Galotti verveelt geen enkel moment. Net als in een van haar eerdere werken De wilde eend laat regisseur Maren Bjørseth de acteurs niet alleen geweldig spelen, maar ook dansen en zingen. Het is geen muziektheater of musical, maar wat dan wel? Actrice Dieuwertje Dir sterft helaas net als personage Hedvig in De wilde eend een te vroege dood. Maar wel in de wetenschap dat ze staat achter haar besluit. Dat is het verlichtende element in de voorstelling. Je kunt je wel van de domme houden, onmondig zijn, maar uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor je leven en de invulling ervan. En om te kiezen wat goed voor jou is, daarin schuilt de kracht van ieder mens. Ook al eindigt dat in de dood.

 

Emilia Galotti is een productie van Toneelgroep Amsterdam (TA2) en Toneelschuur Producties en wordt op 17 en 18 februari nog in de Toneelschuur in Haarlem uitgevoerd. Tickets koop je hier.

 

credits
foto’s: Sanne Peper

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *