Weg van het wereldwijde web

We leven in het digitale tijdperk, alles gebeurt digitaal. Alle communicatie. Tussen vrienden en familie, tussen collega’s, klanten, opdrachtgevers. We betalen digitaal, we kijken digitale televisie, we luisteren muziek via streaming media. We lezen e-books, het nieuws komt via verschillende nieuwssites, de hele dag worden we via social media geïnspireerd en geïnformeerd. We kunnen chatten met mensen die we kennen, maar ook die we niet kennen. Als we willen, hoeven we niemand meer te zien in het echt, alles kan digitaal. En dat doet de vrouw in het toneelstuk The Gentle Woman van mugmetdegoudentand, ook. Alleen wil ze dat niet meer. Ze is eenzaam en wil weer echt contact, weer echt iets voelen, maar hoe? Het moet toch mogelijk zijn?

Ze is een vriendelijke vrouw, goedlachs ook, zegt ze zelf. Wat ik direct zie is een kwetsbare vrouw, die niet eerlijk is tegen zichzelf. Op het internet hoef je ook niet eerlijk te zijn, je kunt bijvoorbeeld alleen maar leuke foto’s van jezelf plaatsen, je kunt alles goedpraten met smileys, als je dat wilt. Herkenbaar toch? Daarom is het zo bewonderenswaardig dat deze aardige vrouw weer zo wil leven voordat ze werd opgeslokt door het internet.

In The Gentle Woman wordt die digitale wereld naar het toneel gebracht. Uiteraard in een klein hokje op het podium, dichtbij het publiek. Want dat zie je ook als je met neus op het scherm staart. En door te swipen van links naar rechts en terug, gaan deuren dicht en open, komen mensen binnen en gaan ze weer weg. Dan zit de vrouw bij haar psycholoog, dan doet ze een spelletje, dan is ze aan het daten en heeft ze online seks, en dan doet ze daarna weer een spelletje.

Maar wat was eigenlijk de volgorde? Was de vrouw eerst eenzaam en zocht ze haar toevlucht in de digitale wereld? Of raakte ze steeds meer verstrikt in alles wat er digitaal mogelijk was, dat ze daardoor de werkelijkheid uit het oog was verloren? Hoe dan ook, voor haar is er maar een uitweg mogelijk: the digital suicide machine die haar digitale identiteit overneemt zodat zij weer echt kan leven.

Waar vinden we zo’n machine?

 

Terwijl ik met een verward hoofd de zaal uitloop, trekt een bekende aan mijn mouw. We praten heel kort over de voorstelling (‘Wat goed gespeeld! Wat een goede tekst!) en daarna heel lang over het leven. Het echte leven. Het leven waarin ikzelf probeer om mijn persoonlijke agenda weer analoog te maken. Maar dat is nog niet zo makkelijk gezien de dubbele afspraken die ik maak. Best hard werken om meer offline te zijn.

___

De vrouw wordt gespeeld door Lineke Rijxman, we zagen eerder Gidsland van mugmetdegoudentand waar Rijxman de regie voor deed. De regie van The Gentle Woman is van Davy Pieters en de tekst van Jibbe Willems. Rosa van Leeuwen speelt alle andere mensen.

The Gentle Woman is alleen nog in Frascati te zien, di 30 en wo 31 oktober. Tickets

 

credits
foto: Sanne Peper

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *