Vier op een rij op Holland Festival

Deze week ga ik vier avonden op een rij naar het Holland Festival. Ik heb inclusief mijn stagejaar aan zeven edities van het festival meegewerkt. Dit is het eerste jaar dat ik er als gewone bezoeker bij ben. Dat voelt een beetje gek. Ik ben niet meer zo goed bekend met het programma. Ik lees het programmaboek en vind het lastig er de parels uit te pikken. Gelukkig kunnen oud-collega’s mij nog wat tips geven. De voorstellingen die ik uitzoek spelen precies in dezelfde week. En zo ga ik dus in één week op maandag, dinsdag, woensdag én donderdagavond op avontuur op het Holland Festival. En wat blijkt, het HF bezoeken voelt nog steeds als thuiskomen.

 

JR – FC Bergman

Mijn vierdaagse begint in de Centrale Markthal voor de voorstelling JR van Belgische theatergroep FC Bergman. In de trein eet ik een pastaatje. De voorstelling begint om 7 uur en duurt 4 (!) uur. Aangekomen in de Markthal is het al goed druk. Aan de bar is een aantal snacks te koop en mensen werken die nog even snel naar binnen. De ruimte is echt enorm. Normaal gesproken is er in deze hal van 7000 vierkante meter helemaal niets, geen water, geen stroom. Het festival heeft er voor deze voorstelling een volledig theater ingebouwd, inclusief foyer met bar, garderobe, toiletten, een backstage met kleedkamers en natuurlijk de tribunes en het decor. De bouw duurde een week. De voorstelling wordt drie keer gespeeld en is drie keer uitverkocht met meer dan 1000 bezoekers per keer. Het machtige Holland Festival komt hier goed tot zijn recht. Bekijk ook het filmpje over de bouw.

 

In de zaal staat een flatgebouw van vier etages hoog waar het publiek op vier tribunes rondom zit. De voorstelling gaat over het Amerikaanse kapitalisme. Verschillende verhaallijnen lopen door elkaar. Elke tribune krijgt een ander inkijkje in de flat. De scènes die zich buiten beeld afspelen kun je zien op groot scherm. De 2,5 uur voor de pauze zit ik ‘aan de buis gekluisterd’. Er wordt erg goed geacteerd en er is zóveel te zien. De jonge JR gaat meespelen met de grote jongens op de aandelenmarkt. JR laat Edward Bast zijn plannen uitvoeren. Mr. Bast is op zijn beurt verwikkeld in een erfeniskwestie met zijn nicht Stella en haar man Norman Angel. Lerares Amy Joubert is op zoek naar liefde, houdt haar zoontje uit de handen van zijn vader en wordt ineens groot aandeelhouder van het bedrijf van haar vader. Jack Gibbs en Tom Eigen verliezen hun vriend en werken beiden aan een nieuwe roman… In de pauze bespreken we hoe het verhaal verder zal gaan. Er gebeurt zoveel dat het wel open eindes moeten worden. Het deel na de pauze zoomt in op één van de verhaallijnen, helaas net een verhaallijn die ik minder interessant vond. Later hoor ik echter van anderen dat zij het tweede deel juist het beste vonden. Fijn toch dat iedereen een voorstelling anders ervaart.

 

Legacy – Nadia Beugré

Dinsdag heb ik wel lekker de tijd om te eten voor de voorstelling. Legacy van Ivoriaanse choreografe Nadia Beugré staat in mijn geliefde Brakke Grond, dus we eten de fijne Vlaamse frites met hamburger. De setting is een stuk intiemer dan in de Centrale Markthal. Rondom het podium nemen we plaats op podiumdelen of kussentjes op de grond. De voorstelling is een eerbetoon aan alle vrouwen ter wereld die vechten om gehoord te worden. Vijftien vrouwen rennen minutenlang op hun plaats, brengen strijdlustige kreten uit en beginnen flink te zweten, hun kleren en bh’s schudden van hun lijven. Later hangen ze honderden bh’s als een net boven het podium en delen de performers verhalen van krachtige vrouwen uit de geschiedenis. Een goede voorstelling die nog lang in mijn hoofd blijft hangen.

 

Octavia E. Butler’s Parable of the Sower – Toshi Reagon, Bernice Johnson

Op woensdag loop ik door de stralende zon naar het Muziekgebouw aan ‘t IJ. Ik had even niet gerekend op deze positieve weersomslag en ben jaloers op de mensen die met korte broeken langslopen. Vanavond is het heerlijk ontspannen bij Octavia E. Butler’s Parable of the Sower door Amerikaanse componisten en muzikanten Toshi Reagon en Bernice Johnson Reagon. Het is een feelgoodavond waarin het publiek klapt en zingt op de muziek die meer dan 200 jaar zwarte muziek omvat. Het stuk is behoorlijk religieus, en behoorlijk Amerikaans met flink veel overacting. Ik vermaak me prima. Het valt me op dat ik een goed gevarieerde week heb uitgekozen qua voorstellingen, van groots spektakeltheater tot intieme dans en muzikaal genot. Ook kom ik deze week op veel verschillende locaties. Een dwarsdoorsnede van het Holland Festival.

 

Neues Stück 1 – Dimitris Papaioannou / Tanztheater Wuppertal Pina Bausch

Waar ik deze week nog niet was geweest is de Stadsschouwburg, tevens het festivalhart waar ook veel contextprogramma’s plaatsvinden. Ik ben er voor Neues Stück 1, Seit sie van Dimitris Papaioannou en Tanztheater Wuppertal Pina Bausch. Het is de eerste keer sinds de dood van Pina Bausch in 2009 dat het gezelschap een nieuw stuk uitbrengt met een externe choreograaf. Vorig jaar was Dimitris Papaioannou’s The Great Tamer op HF een enorm succes en in 2016 trok Pina Bausch’ Nelken volle zalen en enorm enthousiast publiek. De kaarten voor Neues Stück 1 waren in februari al uitverkocht. Alles leek er dus op dat deze voorstelling fantastisch zou worden. En dat was het ook. Papaioannou creëert een absurdistisch universum waar ik helemaal in meega. Gefascineerd kijk ik naar de steeds veranderende scènes. Op het toneel staat een enorme berg schuimrubber waar de dansers de ene keer langzaam vanaf glijden waarbij hun kleren van het lijf rollen en een andere keer vrolijk springend naar beneden denderen. Ze stapelen en masse stoelen, ze maken een boottocht op een omgekeerde tafel, hakken elkaars hoofden af, hebben 10 benen en 6 armen, zijn liefdevol naar elkaar, maar ook stug. Dit alles maakt een poëtisch geheel. Een prachtige afsluiter van mijn HF-marathon.

 

HF-tips voor komende week

Holland Festival duurt nog t/m 1 juli. De genoemde voorstellingen zijn helaas niet meer te zien, maar bij deze nog een paar tips voor komende week:

  • Vandaag (za 23 juni): Holland Festival Proms in het Concertgebouw met vanavond laat o.a. een eerbetoon aan David Bowie. Tickets slechts 11 euro per concert!
  • T/m ma 25 juni: Gesualdo van De Warme Winkel i.s.m. Nederlands Kamerkoor. Kijk ook a.s. zaterdag naar de Holland Festival uitzending op NPO2 met o.a. aandacht voor Gesualdo.
  • Wo 27 en do 28 juni: dansvoorstelling Crowd van Gisèle Vienne.

 

credits
Uitgelichte afbeelding © Janiek Dam
Foto JR © Kurt van der Elst
Foto Legacy © Dylan Piaser
Foto Parable of the Sower © Whaleed Shah
Foto Neues Stück 1 © Julian Mommert

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *