Voguing, Balls en Bloesem Blond

Zonder mij ook maar enigszins te hebben ingelezen ga ik vrij last-minute op pad naar het Compagnietheater. Voor mij bekend terrein aangezien dit theater valt onder de Stichting Amerpodia waar ik tegenwoordig voor werk. Inmiddels heb ik al een aantal avonden hier achter de bar gestaan en heb ik vele rondjes door het pand gemaakt. Bij binnenkomst denken mijn collega’s van de receptie dan ook dat ik kom werken. Maar dat zeer zeker niet. Ik ben vanavond aanwezig bij WHAT ISH GENDER?

In eerste instantie dacht ik dat het een dansvoorstelling zou zijn. Mijn idee was dat ik een rustige zaterdagavond zou hebben met een inspirerende dansvoorstelling over gender, een wijntje zou drinken met wat collega’s aan de bar en om 00.30 uur in bed zou liggen. Niets bleek minder waar. Terwijl ik sta te wachten en praten in de foyer, stromen de gasten binnen. De een nog mooier en spectaculairder aangekleed dan de ander. Mijn zorgvuldig gekozen spijkerrokje verbleekt bij alle pailletten. Dan zie ik tussen de mensenmassa Willem naar binnen lopen. Ik heb hem uitgenodigd omdat ik weet dat ik hem hier sowieso een plezier mee doe en hij mij meer kan vertellen over wat ik ga zien vanavond. We beginnen in de foyer met het kijken naar een dansvoorstelling van een vijftal dansers dat het genre voguing naar een hoger niveau tilt. De gestileerde dansstijl vogue, die ontstond in de New Yorkse LGBT+undergroundscene van de jaren 80, combineert de poses uit modebladen met housemuziek. De dansers gebruiken de hele ruimte en nemen de toegestroomde kijkers mee naar de grote theaterzaal bovenin het pand. Hier zitten we om een lange ‘op-de-vloer-afgetapete-catwalk’ op de grond. De dansers die we beneden zagen geven met nieuwe dansers een vogue performance. Op het kleine podium mixt een dj de livemuziek van een cellist met de vocals van zanger Gimotion.

Na deze performance begint ‘We Are The Future Ball by House of Vineyard’. Een runwayshow waar iedereen aan mee mag doen die binnen de beschreven categorieën valt. Ik plaats een kleine kanttekening bij iedereen want 1. Je moet in kostuum zijn en 2. Liever aangesloten zijn bij een ‘House’ of op zijn minst een artiestennaam hebben. Er zijn zoveel categorieën en subcategorieën en daar weer uitzonderingen op dat ik niet meer mijn best doe om het te snappen en maar gewoon ga kijken. In de zogeheten ball scene, een subcultuur die zijn oorsprong vindt in Harlem, was vogue een van de manieren waarop verschillende clubs (‘houses’) de strijd met elkaar aangingen. Houses zijn nog altijd een belangrijk onderdeel van vogue en deze avond staat geheel in het teken van House of Vineyard, de gemeenschap rond Amber ‘Ambiance’ Vineyard. De charmante Hostess praat de avond aan elkaar in niets minder dan een korset zonder achterkant en lieslaarzen met torenhoge hakken.

Voor deze gelegenheid kun je Bloesem Blondbiertjes van Gebrouwen door Vrouwen bestellen. Terwijl ik daarvan geniet probeer ik bij te houden wat de verschillende regels zijn. Ondanks dat de verschillende regels mij af en toe doen duizelen, genoot ik van het spektakel op de catwalk en ben ik geïntroduceerd in een hele nieuwe en onbekende wereld. Als hetero is het misschien ook logisch dat ik deze wereld nog niet kende, want de ball scenes vinden  vaak in in gayclubs plaats.

Supergoed dat de genderdiscussie gevoerd blijft worden en deze vorm van Voguing en Balls past daar helemaal bij. Dit is dé manier om diversiteit te uiten en vooral te vieren. Uiteindelijk ben ik tot het einde gebleven en deed ik om 03.00 uur de deur van het Compagnietheater achter mij dicht.

 

credits
foto: Studio Breed

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *