Klassiek moordmysterie meesterlijk verfilmd

Het lijkt alweer een tijd geleden, Sinterklaasavond. Voor mij, mijn ouders en zusje dit keer geen traditionele avond met pepernoten en cadeautjes, maar een uitnodiging van de oude Klaas voor de nieuwe verfilming van Murder on the Orient Express in Pathé Tuschinski. Boekverfilmingen heb ik altijd heel interessant gevonden. Tijdens mijn studie Algemene Cultuurwetenschappen aan de VU heb ik voor mijn scriptie onderzoek gedaan naar twee verfilmingen van The Great Gatsby. Dat wist de Sint natuurlijk, dus maakte hij mij hier superblij mee. Het bekende boek van Agatha Christie had ik echter nog niet gelezen.

Ik heb een lange werkdag achter de rug en vermoeid plof ik in een van de heerlijke bioscoopstoelen. Voor pakjesavond en een niet-Sint-gerelateerde film, vind ik het best druk. De bioscoop is prachtig, ik vergeet het altijd en elke keer als ik naar de film ga geniet ik er weer intens van. De gordijnen voor het doek gaan open, mijn vader laat een zak drop rond gaan en de film begint. De sfeer van de film past perfect bij de bioscoopzaal waarin wij zitten. De roman van Christie komt uit 1934, Tuschinski werd geopend in 1921 dus om mij heen en op het filmdoek is het interbellum volop aanwezig. Ik voel mij bijna stom dat ik in een oude spijkerbroek hier zit en niet in een van de prachtige jurken of mantelpakjes die de dames in de film aan hebben.

We volgen detective Hercule Poirot (Kenneth Branagh) in de Oriënt Express van Jeruzalem naar Frankrijk. In de trein overlijdt Edward Retchett (Johnny Depp), hij lijkt vermoord. Poirot ondervraagt uitgebreid alle passagiers in de trein en iedereen kan een motief voor de moord hebben. De film neemt de kijker mee in de zoektocht naar de motieven van de treinreizigers. En zoals wel vaker in een spannende detective, blijkt de uitkomst weer niet te zijn wat je had verwacht.

Kenneth Branagh speelt niet alleen de hoofdrol, hij regisseerde de film ook. Dat deed hij eerder met verschillende Shakespeares en met nog veel meer andere films. De sterrencast (met o.a. Penelope Cruz, Judy Dench en Derek Jacobi) is briljant en de beelden zijn geweldig om naar te kijken. Elk detail in de mise-en-scene lijkt doordacht en kloppend. Branagh is naast een fantastisch acteur, zoals hij wederom bewijst in de rol van Poirot, een begenadigd regisseur. Verwacht van de film vooral veel vermaak, een mooie sfeer en een vleugje Hollands glorie in de vorm van conducteur Marwan Kenzari. De verhaallijn is ietwat dunnetjes maar wel prachtig in beeld gebracht. Druk speculerend tijdens de film bedachten mijn zusje en ik dat de dader toch echt Pilar (Penelope Cruz) moest zijn. Dat kon niet anders! Mijn ouders deden niet mee aan deze discussie omdat zij in de jaren 70 het boek hebben gelezen. Mijn zusje en ik bleken er echter compleet naast te zitten. De uiteindelijke oplossing van het moordmysterie vond ik helaas een beetje makkelijk en weinig spannend gekozen van Christie. Mijn vader vindt Poirot een ‘sufkop van een inspecteur’ maar de film wel heel mooi en mijn moeder heeft zitten genieten van de mooie jurken en de romantiek. Al met al was het een zeer geslaagde filmavond. En ondanks dat ik al weet hoe het eindigt, ga ik toch met goede moed de roman lezen. Ik vraag mij af of de sfeer uit de film ook zo mooi terugkomt in de roman. Wordt vervolgd dus…

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *