32 schermen en 2 piano’s

In m’n zwarte Rains-regenjas op m’n Roetz-fiets peddelde ik door weer en wind, naar EYE in Amsterdam-Noord voor een cinema-concert van de in Amsterdam wonende Japanse pianiste Tomoko Mukaiyama.

Tomoko is de verpersoonlijking van The Cultural Lifestyle: ze speelt professioneel piano, ze is kunstenaar en performer, je komt haar tegen in alle podiumkunstenzalen en musea in Amsterdam, haar vrienden komen uit IMG_5928-0.jpgde internationale kunstenwereld, ze draagt de meest waanzinnige kleding – tijdens het concert droeg ze een jurk van Klavers van Engelen – ze kookt bizar lekker en ze kan vast nog veel meer.

In Cinema 1 van EYE (filmmuseum en bioscoop aan het IJ in Amsterdam Noord) was afgelopen dinsdag Tomoko’s werk Multus #2 te zien. Multus is Latijn voor ‘veel’ of ‘meer’. Meer piano’s (twee in dit geval, de andere piano werd bespeeld door Gerard Bouwhuis) en tweeëndertig beeldschermen. Tussen de schermen zitten de pianisten aan een eigen vleugel en boven hen hangt het grote filmdoek dat ook gebruikt wordt om beelden te projecteren. Een woud van schermen, een woud van beelden, van bladeren tot bloemen – time-lapse fotografie.

In opperste concentratie en minutieus getimed speelden de twee pianisten Experience I, for two pianos van John Cage, Le sacre du printemps van Igor Stravinsky en Socrate, drame symphonique en 3 parties van Erik Satie (gearrangeerd door Cage voor twee piano’s). Vooral bij  Socrate werkten de beelden hypnotiserend. Uit werk van filmmaker J.C. Moll (uit het archief van EYE) selecteerde Tomoko meerdere filmpjes van kinderen die voor de camera geportretteerd werden. Aandoenlijk, boos, vragend, lachend en verdrietig keken ze de camera in. Hun emoties zouden Plato’s dialogen kunnen verbeelden waarop Satie zijn Socrate baseerde. Al weet ik niet welke dialogen Satie als uitgangspunt heeft genomen.

Multus #2 dance on piano is dinsdag 24 november te zien en te ervaren in de Philharmonie in Haarlem. Tickets en informatie vind je hier. En als het je niet lukt om naar Haarlem te gaan, ga dan 5 of 6 december naar de Amstelkerk voor Multus #3, waar de Canto Ostinato van de Nederlandse componist Simeon ten Holt op vier piano’s wordt gespeeld.

Trailer Multus #2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *