Romeo en Julia, maar dan anders

In 2009 schreef ik voor mijn studie Algemene Cultuurwetenschappen een paper over actuele opvoeringen van klassieke theaterstukken in Nederland. Als voorbeeld gebruikte ik Romeo en Julia, die dat seizoen maar liefst vijf keer gespeeld werd. De eerste bewerking van Romeo en Julia die ik zag was Romeo over Julia van MTV / REP Theater. Dit seizoen prijkten de tortelduifjes weer hoog op mijn lijstje, ditmaal in de bewerking van Toneelgroep Oostpool.

 

Eten met een supertoetje

Voor de voorstelling begint moet er natuurlijk gegeten worden. In de omgeving van Frascati zijn meestal de Subway, Vapiano of Salsa Shop mijn vaste hotspots voor een snelle hap voor een film of voorstelling, maar omdat we vandaag ruim de tijd hebben besluiten we bij Frascati zelf wat te eten. Het wordt een broodje falafel met salade en drie verschillende dips. Smullen! Al hoop ik niet dat mijn medebezoekers teveel last hebben gehad van de knoflook ;-). En dan blijkt ook nog eens dat ze een supertoetje hebben: cheesecake met kaneelijs. Zeg daar maar eens nee tegen…

Met goed gevulde buikjes vertrekken we naar de zaal. Ik weet natuurlijk al dat het geen klassieke bewerking is en als ik door het programmaboekje blader, stuit ik op een lijst met 21e-eeuwse begrippen die worden gebruikt in de voorstelling. Een lijst met woorden zoals awkward, pushen en whatever. Woorden waar Shakespeare vermoedelijk niet veel van had begrepen, maar die in deze bewerking de toon zetten. Nu was Shakespeare zelf natuurlijk behoorlijk hard to get als het om taal ging. Shakespeare creëerde meer dan 1700(!) nieuwe woorden door bijvoorbeeld van zefstandig naamwoorden werkwoorden te maken en vice versa. Best wel een chille life hack. Zo hoorden de Engelsen bijvoorbeeld voor het eerst addiction, manager en, jawel, swagger. Maar dat er enkele honderden jaren later een Kendal Jenner op de wereld zou rondlopen zou ook Shakespeare niet bedacht kunnen hebben.

 

Blauw versus Rood

Niet alleen de woorden vallen op, ook de kostuums (van Mattijs van Bergen) springen behoorlijk in het oog. Ze zijn groots en extravagant met veel glitter en de mannen dragen jurken. ‘Kamp Romeo’ en ‘Kamp Julia’ zijn door de kleur van de kostuums en het decor duidelijk van elkaar gescheiden. Stiekem ben ik hier best blij mee. Ik ken het stuk weliswaar van A tot Z, maar de namen van de bijpersonages haal ik nog wel eens door elkaar.

Het verhaal zelf kent voor mij weinig verrassingen. De bewerking is des te verrassender. De tekstbewerking van Jan Hulst en Kasper Tarenskeen is fantastisch. Tussen de moderne woorden klinken de woorden van Shakespeare. Niet alledaags, maar het gaat allemaal heel vloeiend. Misschien had Shakespeare dit wel heel erg cool gevonden! 

Door de hedendaagse, soms ietwat puberale woorden realiseer ik me des te meer dat Romeo (gespeeld door Abe Dijkman) en Julia (Dieuwertje Dir) natuurlijk nog maar tieners zijn. Ze zijn lichtelijk hysterisch, willen veel te veel in korte tijd, maar zijn overduidelijk stapelverliefd op elkaar. Maar of en hoe hun liefde stand had gehouden zullen we helaas nooit weten. 

De bijrollen zorgen voor veel humor. Hardop zit de zaal te lachen bij de weirde dialogen tussen Romeo’s vrienden Benvolio (Bart van den Donker) en Mercutio (Yannick Jozefzoon). En broeder Lorenzo (Thomas Cammaert) neemt als geestige verteller het publiek mee in het verhaal en maakt grappige uitstapjes en vreemde sprongetjes. 

Na de voorstelling maak ik de balans op en ik kom tot de conclusie dat ik eigenlijk alleen maar moderne bewerkingen van Romeo en Julia heb gezien. Romeo over Julia bijvoorbeeld, werd gespeeld door vijf mannen die voortdurend van rol wisselden. Een voorstelling vol grappige accenten, doorbreking van de vierde wand en op- en aanmerkingen op het stuk. Maar een voorstelling waarbij de authentieke tekst van Shakespeare helemaal in tact blijft heb ik nog nooit gezien. Toch ben ik best benieuwd naar een versie die zich niet kenmerkt door humor en hedendaagse woorden. Even back to basic en het stuk zien zoals het oorspronkelijk bedoeld is. Al laat Oostpool met deze bewerking nogmaals zien: het verhaal van Romeo en Julia is tijdloos.

 

Romeo en Julia van Toneelroep Oostpool is nog tot en met 24 maart te zien in verschillende steden in Ndederland. Check hier de speellijst.

 

credit
foto: Sanne Peper

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *